توسعه بازار یک استراتژی رشد است که بخش های جدید از بازار را برای محصولات فعلی شناسایی میکند و توسعه میدهد. استراتژی توسعه بازار با رشد بازار آینده از طریق کاربران جدید یا کاربرد جدید سروکار دارد.
کاربران جدید را میتوان به عنوان بخش های روانشناختی ، بخش های نهادی، بخش های جمعیتی ، یا بخش های جغرافیایی جدید تقسیم بندی کرد. با روش های جدید استفاده از محصول میتوان فروش را افزایش داد.
برای موفقیت یک استراتژی توسعه بازار، باید شکاف بین جریان اصلی و بازار اولیه را پر کند.
توسعه بازار یکی از چهار استراتژی اصلی رشد تعریف شده توسط ایگور انزوف در ماتریس انزوف است : این چهار استراتژی رشد توسط انزوف با استفاده از یک ماتریس ۲×۲ (معروف به ماتریس انزوف) شناسایی شده است که محصولات جدید یا توسعه محصول موجود در یک محور و توسعه بازار و نفوذ در بازار موجود در سوی دیگر ماتریس تعریف میشود.
ماتریس انزوف ابزاری است که معمولاً برای برنامه ریزی استراتژیک مورد استفاده قرار میگیرد. ماتریس انزوف به کسب و کارها در پیاده سازی و برنامه ریزی استراتژیک برای رشد کارآمد کمک میکند.
استراتژی های توسعه بازار شامل موارد زیر است:
۱) جذب مشتریان جدید
روش های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. برخی از اینها تبلیغات، بازاریابی و سایر موارد هستند.
۲) افزایش فروش از طریق کاربردهای جدید استفاده از یک محصول
کاربردهای مختلف استفاده از یک محصول را میتوان کشف کرد. این به فرد اجازه میدهد تا آن را به مشتریان جدید تبلیغ کند. این به یک تجارت اجازه میدهد تا در بازارهای ناشناخته رشد کند.
۳) توسعه بازار داخلی یا گسترش منطقه ای
به طور مثال یک کسب و کار در تهران مشغول به کار است. باید از خود بپرسد که آیا مصرف کنندگان در شهر های دیگر نیز از این محصول یا خدمت استفاده میکنند یا نه .
۴) گسترش در بازار جهانی
اگر یک کسب و کار فقط مشتریان یک کشور را هدف قرار میدهد، برای درک امکان سنجی جهانی شدن باید تحقیقات عمیقی انجام شود. این به کسب و کار اجازه میدهد تا مخاطبان خود را در سطح جهانی گسترش دهد.
از آنجایی که استراتژی نفوذ در بازار کمترین ریسک را دارد، اکثر کسب و کارها از اینجا شروع میکنند و سعی میکنند راههایی برای ارتقای رشد کسب و کار بدون ریسک ذاتی ورود به بازارهای جدید بیابند. برای مثال، قبل از اجرای استراتژی توسعه بازار، ممکن است بخواهید:
۱) برای به دست آوردن سهم بازار بیشتر از مشتریان رقبا، محصول خود را جذاب تر کنید
رقابت شدید است، صرف نظر از اینکه در کدام کسب و کار هستید. یافتن راه هایی برای متمایز کردن خود از سایر شرکت های موجود در فضای شما مانند ارائه پشتیبانی بهتر، قیمت رقابتی تر، یا ویژگی های اضافی که مورد تقاضا هستند و توسط رقبای شما ارائه نمیشوند، این موارد میتوانند مشتریان را ترغیب کنید تا به سمت محصول شما جذب شوند.
۲) در بازار فعلی خود غیر خریداران را جذب کنید
آزمون و خطا ، بازاریابی محتوای هدفمند، تبلیغات و آزمایش استراتژیهای قیمتگذاری میتوانند بخش مفیدی از استراتژی توسعه بازاریابی شما باشند، زیرا میتوانند غیرکاربران در بازار فعلی شما را تشویق کنند تا به مشتری تبدیل شوند.
نفوذ در بازار یک استراتژی عالی برای شروع است. در برخی مواقع ممکن است برای ادامه رشد پایدار نیاز به یک استراتژی با ریسک بالاتر و پاداش بالاتر در نظر بگیرید. اینجاست که توسعه بازار به عنوان یک استراتژی سودمند مطرح میشود.
روشهای ایدهآل استراتژی توسعه بازار برای هر کسبوکاری متفاوت به نظر میرسند، بنابراین باید در مورد این نوع استراتژی به گونهای فکر کنید که به بهترین وجه مناسب عملیات و نوع محصول یا خدمات شما باشد. در اینجا دو مثال برای بررسی وجود دارد:
۱) کاربردهای جدیدی را برای محصول موجود خود پیشنهاد دهید
کشف کاربردهای جدید برای محصول، شما را قادر میسازد تا به مشتریان جدید خود محصولات را تبلیغ کنید و در بازارهای جدید فعالیت خود را گسترش دهید. انسان ها موجودات کنجکاویی هستند که در خلاقیت و بداهه سازی با ابزارها برای انجام کار استثنایی هستند، بنابراین نحوه استفاده از محصول شما ممکن است کاملاً صحیح نباشد. نظرسنجی و مصاحبه با مشتریان و تیم شما میتواند راه های خلاقانه ای را نشان دهد که مردم از محصول شما برای حل مشکلات خود استفاده میکنند. به نوبه خود، این میتواند به شما ایده های تازه ای در مورد نحوه بازاریابی و اینکه به چه کسی بازاریابی کنید، ارائه میدهد.
۲) گسترش جغرافیایی
اگر محصول شما با تعداد کم مشتریان شروع شده است، گسترش به مناطق جدید ملی یا بین المللی ممکن است مرحله بعدی توسعه بازار شما باشد.
اگر شناسایی و توسعه بخش های جدید بازار استراتژی ترجیحی شماست، باید در مورد موارد زیر به دقت مورد توجه قرار گیرد:
مثال ۱) تسلا
تسلا که خودروهای برقی تولید میکند، قدم به بازار هند گذاشته است. در ژانویه ۲۰۲۱، یک مرکز تحقیق و توسعه در بنگالورو راه اندازی کرد.
هند در حال حاضر جزو معدود کشورهایی است که میتوان خودروهای تسلا را در آنجا خریداری کرد. بارها پیش از این، ایلان ماسک در مورد آوردن تسلا به هند صحبت کرده بود. با این حال، در سال ۲۰۱۸، او در توییتر اشاره کرد که “برخی مقررات چالش برانگیز دولتی” برای آنها مانعی ایجاد کرده است.
مثال ۲) Walmart
والمارت ۱۳۴ فروشگاه را در سال ۲۰۱۹ در مکزیک افتتاح کرد. بزرگترین توسعه خود در ۶ سال گذشته در سال ۲۰۱۹ و بزرگترین سرمایه گذاری خود را در مکزیک در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد. این شرکت ۱۳۴ فروشگاه جدید را در مطلوب ترین بازار خارجی خود راه اندازی کرد. حضور آن تا ۵ درصد رشد کرد.
والمارت بر ۳۴۰۷ فروشگاه در مکزیک نظارت دارد. این فروشگاه در اینجا بسیار بیشتر از هر کشور دیگری غیر از ایالات متحده است. در گزارش ماهانه Walmart de Mexico، که واحد مکزیکی Walmart است، همین موضوع فاش شد.
مثال ۴) آمازون وارد سوئد میشود
مثال ۵) IKEA دومین فروشگاه خود را در دسامبر ۲۰۲۰ در هند افتتاح کرد
مثال ۶) سرویس جدید Netflix Stream Fest